Het verschil tussen homestaging en interieurstyling

Style at Home is bekend van

Het verschil tussen homestaging en interieurstyling
Home staging kan die cruciale eerste indruk van een pand bepalen

Het verschil tussen homestaging en interieurstyling

Homestaging tegenover interieurstyling

Kort samengevat is het verschil tussen home staging en interieurstyling als volgt:

  • Interieurstyling heeft als doel een huis in te richten om in te wonen
  • Homestaging heeft als doel om kopers te overtuigen een pand te kopen

Vaak vragen mensen me of ik hun huis ook kan ‘stylen’. Ze verwarren mijn beroep als homestager/vastgoedstylist met dat van een interieurstylist. Dit is begrijpelijk omdat beide disciplines te maken hebben met interieur en met styling.

Ook is home staging nog niet zo bekend bij het grote publiek; men weet nog niet dat homestaging (veel) geld kan opbrengen. Ontdek hoeveel meerwaarde vastgoedstyling voor jou kan opbrengen.

Er zijn grote verschillen tussen beide beroepen: ze werken op een totaal verschillende manier, voor andere doelgroepen, met andere middelen en met andere deadlines.

Interieurstyling om bewoners de mooiste thuis te geven

Wat is interieurstyling:

Interieurstyling creëert persoonlijke sfeer. Het zorgt ervoor dat de bewoner van het huis het maximale uit zijn huis haalt doordat in zijn persoonlijke behoeftes wordt voorzien.

Een interieurstylist luistert vooral goed naar de bewoner en zijn behoeftes. Hij of zij stelt veel vragen over de hobby’s, de manier van leven, en wat de bewoner belangrijk vindt.

De stylist volgt de laatste trends en stijlen en past deze toe in zijn gepersonaliseerd ‘concept’. Eventueel kiest hij of zij ervoor om een compleet andere indeling toe te passen of meubels te verplaatsen.

Een interieurstylist stelt vragen zoals: “Ben je een lezer of eerder een TV- of film-kijker?” “Hou je van koken of is de keuken niet zo belangrijk omdat je vaak uit gaat eten?” “Werk je van thuis uit of is je huis enkel om te ontspannen?” Interieurstyling draait om het personaliseren van de woning en is bestemd voor het individu of de familie die er woont.

Bij interieurstyling vind je verder ook grote(re) budgetten en een grote(re) tijdspanne om het project op te leveren. De verandering van het interieur is immers niet tijdelijk.

Homestaging, laat potentiële kopers verliefd worden op je pand

Wat is Homestaging:

Homestaging (ook bekend als verkoopstyling of vastgoedstyling) heeft als doel te koop staande huizen professioneel te restylen zodat ze aan een relatief laag budget zo snel mogelijk kunnen worden verkocht tegen de best mogelijke prijs.

Home staging, vastgoedstyling of verkoopstyling van een huis heeft dus niets te maken met woontrends of binnenhuisarchitectuur, maar puur met het herstructureren van de inrichting van een huis.

Voordelen van homestaging:

Potentiële kopers krijgen door meubels, de juiste verlichting en leuke accessoires zoals kussens, of fotokaders een goede eerste indruk. Vaak worden vooral de woonkamer, keuken en slaapkamers in de verf gezet. Bovendien geeft een opgeruimd en goed ingericht huis de indruk goed onderhouden te zijn, wat het vertrouwen van kopers kan vergroten.

Een goed gestaged huis wordt vaak sneller verkocht worden en tegen een hogere prijs. Dit komt omdat potentiële kopers zich gemakkelijker kunnen voorstellen in een neutraal ingericht huis te wonen.

Home staging is tijdelijk

Home staging is, in tegenstelling tot binnenhuisarchitectuur, een tijdelijke dienst. Een te koop staande woning wordt op tijdelijke basis met minimale investering zo goed mogelijk gepresenteerd aan potentiële kopers om zo de woning sneller te kunnen verkopen. Hiervoor worden vaak meubels gehuurd om de woning tijdelijk in te richten.

Home staging als marketingtool

Een homestager of vastgoedstylist zorgt er dus voor dat het pand een zo groot mogelijk publiek aanspreekt. Bij homestaging wordt de woning snel en goedkoop ‘geneutraliseerd’ zodat het huis door zoveel mogelijk mensen als aantrekkelijk wordt gezien om de kans tot verkoop te vergroten.

Vastgoedstyling of home staging is dus eigenlijk een marketingtool. Deze vorm van styling is een onderdeel van de verkoopstrategie met als doel zo snel mogelijk het pand te verkopen aan een zo hoog mogelijke prijs en dit met een beperkt aantal (financiële) middelen.

Samengevat: het verschil tussen homestaging/vastgoedstyling en interieurstyling

  • Klein budget tegenover een groot budget.
  • Krappe deadline tegenover grotere tijdspanne.
  • Zoveel mogelijk inzetten van bestaande middelen.
  • Tijdelijke inrichting tegenover vaste aankleding.

Word home stager

Ben je geïnspireerd geraakt en wil je leren hoe je huizen verkoopklaar maakt? Overweeg dan onze cursus home staging. Je leert alle ins en outs van het vak en kunt na afronding direct aan de slag als professioneel vastgoedstylist.

Quick Navigation